Szukaj

Jak wybrać szkołę [część 1] - Czynniki wyboru szkoły


We wpisie o tworzeniu listy szkół do wniosku mówiłam, że dwoma kluczowymi elementami decyzyjnymi są Twoje możliwości, czyli liczba punktów, której się spodziewasz w rekrutacji, i Twoje preferencje, czyli cechy szkół i klas, których wybór rozważasz.


Mówiłam też, że warto te wszystkie czynniki wyboru wypisać, uszeregować i ocenić, każdą klasę i szkołę pod ich kątem.


To brzmi super prosto. Tylko, że...


Kiedy siada się do takiego zadania, to nagle w głowie wybucha mnóstwo pytań:

  • Jakie czynniki wyboru szkoły brać pod uwagę?

  • Jak je uszeregować?

  • Jak ocenić, na ile każda szkoła spełnia te kryteria?

  • Jak się do tego zabrać?


Dzisiaj odpowiem Ci właśnie na te pytania :)




Przejdziemy razem przez 3 kroki.


KROK 1. LISTA CZYNNIKÓW WYBORU SZKOŁY


Zacznijmy od tego, jakie to w ogóle mogą być czynniki?


Ja dzielę je na dwie kategorie.


Do pierwszej grupy zaliczam odpowiedzi na pytania takie jak:

  • Czy mogę się w niej uczyć przedmiotów rozszerzonych, na których najbardziej mi zależy?

  • Czy w tej szkole dostępne są zawody, które mnie interesują?

  • Czy po tej szkole mogę zdawać maturę?


Przypuszczam, że na pytania związane z tą pierwszą grupą raczej dość prosto będzie Ci odpowiedzieć.


Ważne, by o nich pamiętać – żeby nie przesłoniła ich druga grupa, którą nazywam czynnikami „technicznymi".


To aspekty takie jak:

  • zdawalność i wyniki matur

  • poziom nauczania

  • lokalizacja szkoły i dojazd do niej

  • opinie uczniów i absolwentów, atmosfera

  • akceptacja rodziców

  • oferta zajęć dodatkowych i wyjazdów zagranicznych

  • czy idą tam jacyś Twoim znajomi

  • wyposażenie szkoły, sprzęt, pracownie

  • współpraca nawiązania z uczelniami, firmami, instytucjami


To najważniejsze z czynników technicznych, które przyszły do głowy mi i uczniom, z którymi miałam lekcje.



Spośród nich wypisz te, które są ważne dla Ciebie. A potem dopisz do swojej listy takie, których nie wymieniłam, a dla Ciebie są istotne.


Daj sobie na to jakiś czas. Nie przechodź do drugiego kroku ćwiczenia tak od razu.


Odłóż tę listę na bok. Poczekaj dzień lub dwa. Nie zdziwię się, jeśli przez kolejne godziny dodatkowe czynniki przyjdą Ci do głowy (wiesz: pod prysznicem, na toalecie, przy śniadaniu…). Każdy z nich zapisz, by maksymalnie wzbogacić swoją listę i niczego nie pominąć.



KROK 2. RANGOWANIE WAŻNOŚCI CZYNNIKÓW


Kiedy poczujesz, że Twoja lista jest kompletna, przechodzisz do drugiego kroku, czyli do uszeregowania wszystkich czynników w kolejności od tych najważniejszych po najmniej ważne.


Jak to zrobić?


Tutaj bardzo polecam Ci ćwiczenie, które znalazłam na stronie Mapy Karier.


Mapa Karier to genialne narzędzie i mam nadzieję, że już gdzieś się z nim spotkałeś. Jeśli nie, to koniecznie zajrzyj na ich stronę po zrobieniu tego ćwiczenia. Znajdziesz na niej mnóstwo cennych informacji ze świata zawodów.


Przypuszczam, że kiedyś więcej Ci o niej opowiem. Ale teraz chcę skoncentrować się na tym jednym ćwiczeniu.




To Koło Wyboru Szkoły.


Oceń każdy z czynników na Twojej liście w skali od 1 do 10.


10 punktów dajesz, kiedy czynnik jest dla Ciebie w 100% ważny. 0 punktów, jeśli stwierdzasz, ze jednak nie jest ważny. 1 punkt, jeśli jest troszeczkę ważny, a jeśli jest średnio ważny to 5 punktów. I tak dalej...


Na tym kole widzisz 6 pozycji, ale nie ograniczaj się. Możliwe, że Ty masz wypisanych więcej czynników na swojej liście. Dopiero, kiedy każdy z nich będzie miał przypisaną konkretną ocenę, idziesz krok dalej.



KROK 3. OCEŃ SZKOŁY I KLASY POD KĄTEM WYBRANYCH CZYNNIKÓW


Przechodzimy do sedna, czyli: jak ocenić każdą pozycję według każdego czynnika?


Tylko dla przypomnienia: ja sformułowania „pozycja we wniosku" używam dla określenia konkretnej klasy w konkretnej szkole.


Masz do wyboru dwie opcje w tym ćwiczeniu:

  1. Możesz każdą pozycję ocenić wg każdego z wypisanych czynników.

  2. A możesz też wybrać najważniejsze dla Ciebie czynniki, czyli od 3 do 5, które uzyskały w Twoim Kole Wyboru Szkoły największą ilość punktów.


Druga decyzja, którą musisz podjąć, to jakiej skali użyjesz? - Ja polecam Ci każdą pozycję oceniać w skali od 1 do 5.


Ale być może Ty potrzebujesz większej rozpiętości i np. 10 stopniowej skali. To też będzie ok.


Jak widzisz, ja podpowiadam Ci ogólną metodę. W kwestii szczegółów decydujesz Ty. Każdy sposób, który Ci pomoże, będzie dobrym sposobem. Zaufaj sobie :)


Podsumowując...


Jak zrobić listę szkół, bazując na swoich preferencjach?


1. WYPISZ CZYNNIKI WYBORU Możesz skorzystać z wymienionych przeze mnie i dopisać własne. Nie ograniczaj się i daj sobie na to czas.


2. USZEREGUJ JE WG STOPNIA WAŻNOŚCI

Pomoże Ci w tym Koło Wyboru Szkoły, czyli ćwiczenie z Mapy Karier.


3. KAŻDĄ KLASĘ OCEŃ WG WYBRANYCH KRYTERIÓW

Zastosuj skalę na przykład od 1 do 5.


Żeby ułatwić Ci przejście przez ten ostatni krok, przygotowałam aktywny PDF z tabelką. Tu go pobierzesz ⬇⬇⬇


Jak stworzyć ranking szkół i klas - Cies
.
Download • 126KB

A W TYM WPISIE przeczytasz instrukcję, jak efektywnie z niej korzystać.


Takie tworzenie listy szkół ma na celu zapewnienie Ci, że dostaniesz się do tej szkoły, do której chcesz.


Ale gdyby coś poszło niezgodnie z planem, to w jednym z kolejnych artykułów podpowiem Ci, co zrobić, jeśli przypadkiem, nie dostaniesz się do tej wymarzonej szkoły. Albo do żadnej...


Są na to procedury, są terminy. Omówimy je w kolejnym wpisie.


Wiem, że wszystko, o czym dzisiaj Ci powiedziałam, brzmi prosto dla kogoś, kto waha się między konkretnymi szkołami i klasami. Ale jeśli jesteś w takiej sytuacji, że:

  • nie wiesz, jaki profil klasy lub zawód wybrać

  • nie wiesz, jakie są Twoje skłonności zawodowe

  • potrzebujesz uporządkować wszystkie informacje o Twoich zainteresowaniach, umiejętnościach, predyspozycjach…

to zapraszam Cię na konsultacje indywidualne. Na nich wesprę Cię w każdym z tych obszarów :)


Wszystkie szczegóły znajdziesz w zakładce WSPARCIE INDYWIDUALNE.


Do zobaczenia!