top of page
Szukaj

Jak zrobić listę szkół i klas do wniosku [Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2021]


Po TYM wpisie o dokumentach już wiesz, ile szkół możesz wpisać we wniosku.

Przypomnijmy, że w każdej szkole możesz wybrać dowolną ilość klas. Może więc okazać się, że w Twoim wniosku będzie nawet aż kilkanaście pozycji, które w jakiś sposób musisz uszeregować! 😱


Dzisiaj podpowiem Ci, jak to zrobić - jakie rzeczy wziąć pod uwagę, ustalając tę kolejność.





Pobierz praktyczną tabelkę do tworzenia prywatnego rankingu szkół i klas ⬇

Jak stworzyć ranking szkół i klas - Cies
.
Download • 126KB

Na początek wyjaśnimy dwie ważne techniczne kwestie.


We wniosku każda pozycja to nie sama szkoła, ale właśnie szkoła a w niej określona klasa.


Jeśli w tej samej szkole wybierasz kolejną klasę, to jest to osobna pozycja we wniosku.


I właśnie takiego sformułowania „pozycja we wniosku” będę dzisiaj używać na określenie konkretnej klasy w konkretnej szkole.


Druga ważna rzecz to...



Jak działa system? I dlaczego w ogóle o tych pozycjach i o tej kolejności mówimy?


System rozpatruje Twój wniosek „od góry" i sprawdza, do której klasy, w której szkole, starczyło Ci punktów. Sprawdza pozycje w Twoim wniosku, zaczynając od pierwszej - to najważniejsze, co chciałabym, abyś zapamiętał z tego wpisu.


Jak to wygląda w praktyce? System sprawdza po kolei:

  • Pozycja pierwsza - wystarczyło Ci punktów czy nie? Jeśli nie wystarczyło, jedzie dalej.

  • Pozycja druga - wystarczyło Ci punktów czy nie? Jeśli nie wystarczyło, jedzie dalej.

  • Pozycja trzecia... Dla uproszczenia załóżmy, że starczyło Ci punktów właśnie do niej 😉


Co się wtedy dzieje? System kwalifikuje Cię do tej klasy.


Być może, gdyby sprawdzał dalej, okazałoby się, że do klasy z pozycji 4, 5, 10... również wystarczyło Ci punktów.


Ale on tego nie robi!


A to oznacza, że dostajesz się do tej klasy, do której jako pierwszej wystarczyło Ci punktów.


I do żadnej innej.


Dlatego właśnie tak ważna jest kolejność tych pozycji.



Robiąc swój „prywatny ranking szkół”, warto wziąć pod uwagę dwie kwestie: Twoje preferencje i Twoje możliwości.


Osobiście uważam, że lepiej zacząć od swoich preferencji.


Co mam na myśli, mówiąc „preferencje”?


To aspekty, które bierzesz pod uwagę wybierając szkołę i klasę. Czyli na przykład:

typ szkoły, do którego chcesz iść,

  • jakich przedmiotów chcesz uczyć się w zakresie rozszerzonym,

  • czy chcesz się uczyć zawodu, a jeśli tak, to jakiego,

  • czy do tej szkoły masz daleko, czy nie,

  • czy jest tam dobry dojazd,

  • czy idą tam Twoi znajomi,

  • jaką opinią cieszy się ta szkoła,

  • które miejsce ma w rankingach...


Mogłabym tak wymieniać i wymieniać. Myślę jednak, że już dobrze wiesz, co mam na myśli :)


Kiedy wiesz już, które aspekty są dla Ciebie najważniejsze, warto je wypisać, uszeregować i ocenić każdą pozycję – czyli każdą klasę w określonej szkole, według tych wybranych kryteriów.


Ja proponuję Ci użyć do tego takiego prostego narzędzia - takiej prostej tabeli.



Pobierz praktyczną tabelkę do tworzenia prywatnego rankingu szkół i klas ⬇

Jak stworzyć ranking szkół i klas - Cies
.
Download • 126KB

  1. Wypisujesz wybrane szkoły i klasy, które Cię w tych szkoła interesują.

  2. Potem wypisujesz najważniejsze dla Ciebie czynniki wyboru szkoły (ja zrobiłam w tabeli miejsce na trzy najważniejsze, ale oczywiście Ty w swojej tabeli możesz mieć ich więcej) i każdą pozycję oceniasz w skali od 1 do 5.

  3. Na koniec dla każdej pozycji sumujesz punkty, sprawdzasz, ile łącznie uzyskała i szeregujesz pozycje w kolejności od tej, która najlepiej spełnia Twoje kryteria, po tą która ma punktów najmniej, czyli najmniej odpowiada Twoim preferencjom.


W ten sposób utworzyłeś swój prywatny ranking klas :)



Tylko że, aby stworzyć dobrą listę, bardzo ważny jest jeszcze drugi aspekt.


To Twoje możliwości, czyli to jakie masz szanse dostania się do tej wymarzonej klasy. I do każdej kolejnej z Twojego prywatnego rankingu.


Jak to sprawdzić?


Oszacuj, ile punktów spodziewasz się otrzymać w procesie rekrutacji.


Maksymalnie możesz uzyskać 200 punktów: 100 za świadectwo, 100 za egzamin ósmoklasisty.


Jeśli jeszcze nie szacowałeś swoich punktów, nic się nie martw, będzie o tym osobny artykuł z dokładną instrukcją.


Jeśli już wiesz, ile punktów szacunkowo uzyskasz, czas porównać ten Twój szacunkowy wynik z tym, ile punktów było wymaganych w zeszłym roku do klas, które wybrałeś.


Niektóre szkoły publikują te wyniki na swoich stronach internetowych. Być może znajdziesz też zestawienia, które porównują szkoły między sobą.


W Poznaniu na przykład genialną pracę w tym zakresie wykonuje Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. TU sprawdzisz progi punktowe dla szkół z Poznania.


Jeśli znasz też podobne źródła informacji dla innych miast, koniecznie podaj link w komentarzu. Z ogromną przyjemnością podzielę się tą wiedzą dalej, aby więcej osób mogło z niej czerpać 😊


Co robisz w kolejnym kroku?


Porównujesz swoją szacunkową liczbę punktów, z tą, która była wymagana, by dostać się do klasy w poprzednim roku. I zapisujesz w tabeli różnicę.



Patrząc na te różnice punktowe, możemy wyróżnić trzy typy szkół.


1. Szkoła (klasa) „marzeń” - taka, do której kilku punktów Ci brakuje.


Kiedy patrzysz na różnicę, widzisz minusik - czyli, że Ty punktów spodziewasz się uzyskać o kilka mniej niż w poprzednim roku było potrzebnych do tej klasy.


Ale jeśli dobrze pójdzie Ci egzamin, jeśli Ci się poszczęści z pytaniami, może Twoja ostateczna liczba punktów będzie trochę większa i masz szanse się dostać…? 😊


2. Szkoła (klasa) „realna" - czyli taka, przy której różnica punktów jest bardzo, bardzo niewielka, bliska zeru.


Do takiej szkoły, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, a progi punktowe od zeszłego roku nie zmienią się znacznie, to dostaniesz się ze spokojem.


3. Szkoła (klasa) „bezpieczna” - to te pozycje, przy których różnica punktów jest spora i na Twoją korzyść, czyli „z plusikiem” 😉


Ty np. spodziewasz się uzyskać 110 punktów, a do klasy w zeszłym roku wymaganych było 100, więc widzisz, że nawet jeśli coś pójdzie gorzej, niż się spodziewasz, to do tej klasy spokojnie się dostaniesz.



Dlaczego wyróżniamy te trzy kategorie?


Bo, patrząc na swój prywatny ranking i wybierając z niego pozycje, które wpiszesz we wniosku rekrutacyjnym, warto byś zadbał o to, aby w Twoim wniosku były wszystkie te trzy kategorie.


Po co?


Żeby móc spać spokojne :)


Żeby móc odetchnąć i po złożeniu wniosku nie martwić się, czy się gdzieś dostaniesz, czy się nie dostaniesz, czy będziesz musiał brać udział w rekrutacji uzupełniającej albo odwoływać się od decyzji itp. itd.


Niepotrzebny jest taki stres.


Stresu mamy już w dzisiejszych czasach bardzo dużo.



Podsumowując:

Co warto zrobić, by stworzyć optymalny ranking klas do wniosku?


Po pierwsze spojrzeć na to, na ile dane szkoły i klasy odpowiadają Twoim preferencjom.


I po drugie, na ile odpowiadają Twoim możliwościom.


Dlaczego mówię o tym w takiej kolejności?


Pamiętaj, że klasa, do której wymaganych było więcej punktów, wcale nie musi być tą klasą, na której Tobie bardziej zależy. A system będzie sprawdzał to, gdzie się zakwalifikowałeś, od pierwsze pozycji.


Dlatego najpierw bierzesz pod uwagę swoje preferencje, a potem swoje możliwości.


Trzymam mocno kciuki za Twoją decyzję! I za wyniki rekrutacji :D


W kolejnych wpisach omówimy szerzej czynniki wyboru szkoły i to, jak oszacować swoją liczbę punktów.


Ale jeśli czujesz, że wszystko fajnie... super wiedza... ale Ty nawet nie wiesz, jaką szkołę, jaką klasę wybrać, jeśli ciężko Ci określić swoje preferencje w tym zakresie, to zapraszam Cię na konsultacje indywidualne.


To takie wsparcie, które mogę Ci dać w formie spotkać online lub stacjonarnych, jeśli jesteś z Poznania lub okolic.


Zobacz TUTAJ, jak mogę Cię wesprzeć.


Do zobaczenia :)

bottom of page